Behind the scenes -juttusarjan uratarinat saavat jatko-osan blogitekstien muodossa. Äänessä ovat Ropon asiantuntijat, jotka avaavat näkemyksiään ajankohtaisista aihealueista. Kolmannessa blogikirjoituksessa Ropon Service Specialist Keijo kertoo pitkästä urastaan teknologia-alalla ja kuinka työ on muuttunut siitä, kun ura alkoi ja miltä se näyttää nyt, kun siirtyminen eläkkeelle on ajankohtaista.
Teknologia-ala on kehittynyt valtavasti siitä, kun vuonna 1979 aloitin työni operaattorina lähes suoraan koulunpenkiltä kuopiolaisessa Tietosavossa, jota vielä siihen aikaan kutsuttiin atk-alan yritykseksi – nykyään alasta puhutaan informaatioteknologiana. Ammatinvalintaani vaikuttivat teknologia-alan kasvu ja suositukset operaattorin työstä, enkä ole päivääkään joutunut katumaan uravalintaani.
Muutokset urani alkualoilta tähän maailmaan ovat olleet mittavia; Matkalle on mahtunut suurkoneita kuten General Electric 400 tai Honeywell 66/40P, minikoneita kuten DPS6, Perkin Elmer tai Mikrovax sekä mikrotietokoneita. Suurimmat näkyvät muutokset työssäni ovat olleet tiedon tallennusjärjestelmissä. Dataa on tallennettu ajan saatossa reikäkorttien ja -nauhojen lisäksi magneettinauhoille, kaseteille sekä levyille. Tallennusvälineiden koko on pienentynyt jatkuvasti, mutta samalla tallennuskapasiteetti on kasvanut ja nyt dataa tallennetaan pilveen. Muutos ja kehitys on ollut välttämätöntä, koska tietokoneet ja tallennusvälineet veivät paljon tilaa ja resursseja. Operaattorin työ oli hyvin fyysistä ja raskasta, koska työtä tehtiin kolmivuorotyönä, viikonloput olivat kuitenkin vapaat.
Vuonna 1987 siirryin järjestelmäasiantuntijan tehtäviin DPS6-ympäristöön ja sain silloin käyttööni ensimmäisen mikrotietokoneeni. Samalla työ muuttui päivävuorossa tehtäväksi näyttöpäätetyöksi. Pian tuon ajankohdan jälkeen käynnistettiin tulostuspalvelu, josta myöhemmin muodostui tiedonvälityspalvelut – sen työn parissa onkin vierähtänyt jo kolme vuosikymmentä.
Kouluttautuminen operaattorista järjestelmäasiantuntijaksi on tapahtunut työn ja erilaisten kurssien avulla. Työ on ollut jatkuvaa kehittymistä ja uuden oppimista. Nykyisessä Service Specialistin työssäni varmistan, että tietoliikenne toimii ja asiakkaalta tuleva data saadaan meille käsittelyyn. Huolehdin myös siitä, että pankkiliikenne Ropon ja pankkien välillä toimii. Työni vaatii myös asiakaspalvelutaitoja, koska teemme tiivistä yhteistyötä asiakasyritysten kanssa. Johtoajatukseni on ”Asiakas on aina keskiössä”.
Koen onnistuneeni työssäni, kun asiakas saa hyötyä tai kollega apua ongelman ratkaisuun. Tiimin ja koko työyhteisön merkitys työssäni on suuri; Meillä on yhteenkuuluvuuden tunne ja matala kynnys kysyä apua keneltä vaan. Kun ilmapiiri on hyvä, omaa työtä on helppo tehdä.
Mielestäni ikä ei ole ratkaiseva tekijä työhön hakeutumisessa, vaan se, että tiedostaa oman osaamisen ja kuinka se kohtaa työtehtävän. Elämässä on erilaisia vaiheita ja hetkiä, jotka näkyvät myös työelämässä. Omalla kohdallani ne niin sanotut ruuhkavuodet ja pienlapsiarki ovat takana ja sen myötä kiire on hellittänyt.
Eläkkeellä aion jatkaa metsästys-, kalastus- ja liikuntaharrastustani. Myös marjanviljelyä ja ajanviettoa perheen kanssa on tiedossa. Eläkepäiväni pitävät minut aktiivisena, mutta aioin myös viettää aikaani puolison kanssa maaseudun rauhassa. Ropolta jään kaipaamaan tietenkin työkavereita ja tekemisen meininkiä.
Keijo
Service Specialist
Ropo Capital
Etsimme jatkuvasti uusia osaajia erilaisiin tehtäviin, joten katso avoimet työpaikkamme tai lähetä avoin hakemus.
Lue lisää ropolaisten uratarinoita: ropocapital.fi/uratarina