Hoppa till innehållet

Vanliga frågår

Varför har jag fått ett inkassokrav?

Du har fått ett inkassokrav eftersom du inte har betalat en faktura i tid. Kravet som du fått har skickats från oss på Ropo Capital som fått i uppdrag att driva in den räkning du missat att betala. Det är därför inkassokravet kommer från oss istället för företaget som skickade själva ursprungsfakturan. Bra att veta är att företag inte måste skicka en påminnelse innan de skickar ett inkassokrav.

Jag har fått ett inkassokrav. Vad ska jag göra?

När du inte betalat en faktura i tid får du ett inkassokrav. Kravet skickas från oss på Ropo Capital som fått i uppdrag att driva in den räkning du missat att betala, därför kommer inkassokravet från oss istället för företaget som skickade själva ursprungsfakturan.

Om du fått ett inkassokrav bör du först kontrollera att det är korrekt. Se sedan till att betala hela skulden, inklusive ränta och inkassokostnad, inom den tid som anges i inkassokravet.

Om du av någon anledning anser att inkassokravet, eller den faktura som ligger till grund för kravet, är felaktigt är det viktigt att du omedelbart kontaktar oss via Mina sidor och förklarar vad som är fel.

Hur betalar jag?

Det är viktigt att du betalar din skuld innan förfallodagen, för att undvika ytterligare avgifter eller att ärendet går vidare till Kronofogden.

All information du behöver för att betala finns på den avi du fått från oss. Totalsumman ska betalas till det bank-/plusgiro som anges på fakturan. Ange OCR-numret som betalningsreferens. Logga in på Mina sidor för att se betalningsinformation för ditt ärende.

Det enklaste sättet att betala ett inkassokrav från Ropo Capital är att betala med Swish. Det enda du behöver göra är att logga in på Mina sidor och ange ditt mobilnummer. Swish öppnas då automatiskt i din mobil. Om du inte har Swish installerat kan du läsa mer här.

Vad ska jag göra om jag inte kan betala?

Om du inte kan betala ditt inkassokrav innan förfallodatum bör du omedelbart kontaktar oss via Mina sidor.

Vi är måna om att hjälpa dig att betala av din skuld och är vana vid att skapa flexibla lösningar och avbetalningsplaner. I vissa fall räcker det med att flytta fram kravets förfallodatum några dagar och i andra fall krävs en mer utarbetad plan för din betalning. Det går nästan alltid att hitta en lösning, så hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Hur sätter jag upp en avbetalningsplan?

Vi är måna om att du ska kunna betala av din skuld på ett sätt som passar din ekonomiska situation och hjälper dig gärna att försöka hitta en lösning för att betala av din skuld.

Ofta finns det möjlighet att sätta upp en avbetalningsplan. Vi kontaktar då företaget du har en skuld till och ger dig besked så snart som möjligt om avbetalningsplanen godkänns. Ta kontakt med kundservice  så hjälper vi dig.

Hur vet jag att min betalning kommit fram?

För att se om din betalning har kommit fram behöver du logga in på Mina sidor. Om du gör en vanlig betalning via banken tar det vanligtvis en till tre vardagar för betalningen att komma fram. Betalar du med Swish ser vi din betalning direkt.

Vad är det för skillnad på en påminnelse och ett inkassokrav?

En påminnelse får du när en faktura inte har betalats trots att dess förfallodag har passerat. Ett inkassokrav får du om fakturan förblir obetald. Inkassokravet är en varning om att ärendet kan komma att drivas vidare rättsligt om du inte betalar kravet.

Tänk på att ett företag inte måste skicka en påminnelse innan de skickar ett inkassokrav.

Är förfallodag samma sak som betalningsdag?

Nej, det är inte samma sak. Förfallodagen är den dag som pengarna ska ha kommit företaget till handa och inte sista dagen du kan betala. Ta för vana att alltid betala dina fakturor några dagar innan förfallodatum för att vara på den säkra sidan.

Vad är det för skillnad på en påminnelse och inkassokrav?


En påminnelse får du när en faktura inte har betalats trots att dess förfallodag har passerat. Ett inkassokrav får du om fakturan förblir obetald.

Inkassokravet är en varning om att ärendet kan komma att drivas vidare rättsligt om du inte betalar. Bra att veta är att företag inte måste skicka en påminnelse innan de skickar ett inkassokrav.

När får man en betalningsanmärkning?

En vanlig missuppfattning är att man får en betalningsanmärkning när man får ett inkassokrav. Det stämmer inte.

Inkassokrav skickas av ett inkassobolag, exempelvis Ropo Capital, medan en betalningsanmärkning skapas av kreditupplysningsbolagen.

Det finns ingen exakt tid för när en betalningsanmärkning skapas, det varierar från fall till fall. En tumregel är dock att ärendet ska ha gått till Kronofogden eller annan myndighet innan det klassas som en betalningsanmärkning.

Läs mer om betalningsanmärkningar hos Datainspektionen.

Vad betyder inkassokostnad?

På ett inkassokrav till dig som privatpersoner anges en inkassokostnad på 180 kronor. Det är en lagstadgad avgift och inget som vi på Ropo Capital själva kan råda över.

Om inkassokravet skickas till ditt företag kan en förseningsavgift på upp till 450 kronor läggas till. Denna avgift kan träda i kraft redan i samband med att en faktura förfaller, vilket innebär att ditt företag är skyldigt att betala den även om det ännu inte har skickats ut något inkassokrav.

Varför tar Ropo ut en administrativ avgift i samband med återbetalning?

Ropo Capital tar ut en administrativ avgift på 95kr i samband med återbetalning av felaktigt inbetalt belopp enligt branschpraxis. Detta pga. av det merarbete det innebär för Ropo Capital att administrera betalningen.